Is je kind langdurig uitgevallen op school?
Elk kind heeft één kans om op te groeien. Wat nou als school geen veilige haven is?
Een zonnige aanpak van langdurig schoolverzuim
Wij beseffen dat het niet voor elk kind haalbaar is om “gewoon” naar school te gaan. Ons uitgangspunt is een passende oplossing waarbij een kind kan leren en zich kan blijven ontwikkelen. Die oplossing wordt bereikt als de inbreng van de jongere het beginpunt vormt, als de volwassenen rondom de jongere samenwerken en naar elkaar luisteren.
De kern van het verhaal gaat over vertrouwen, veiligheid en ontspanning. De oplossing is een mix waarbij een jongere gezien, gehoord en erkend wordt. De “schuldvraag” is niet relevant en werkt eerder verlammend.
ZON ondersteunt in het proces met een praktische houding door Ruimte geven, Openheid, Nieuwsgierigheid en Duidelijkheid een centrale plek te geven in de samenwerking. ZON creëert een positieve beweging waardoor perspectief ontstaat.
Wat werkt? Drie tips:
Even stilstaan ………….. een hele vooruitgang
Investeer in de kwaliteit van de samenwerking met deze checklijst:
Hebben wij het over hetzelfde?
Onderzoek belangen, wensen, verwachtingen en ervaringen met een open blik en investeer in afstemmen. Langs elkaar heen praten werkt averechts en vaak zelfs beschadigend. Wat binnen een bepaald systeem logisch is, is voor anderen vaak onbegrijpelijk. Misverstanden en ruis ontstaan makkelijk en hebben ingrijpende effecten. Door daar bewust mee om te gaan, vermindert de kans op extra stress.
Willen we gelijk of staat het geluk voorop?
Er is in het geval van langdurig schoolverzuim per definitie sprake van een machtsongelijkheid en daarin is de grootste valkuil dat wetten, regels, rechten, plichten en protocollen de boventoon gaan voeren. Als de discussie alleen nog over verantwoordelijkheden, rechten en plichten gaat, is een jongere de dupe. De “schuldvraag” is niet van belang, tenzij er werkelijk strafbare feiten gepleegd worden maar daar is in de meeste situaties geen sprake van. Handelingsverlegenheid werkt verlammend en is niet constructief.
Oplossingen op maat vragen om zorgvuldige afweging en een gezamenlijk doel.
Laten we in gesprek gaan:
ZON vindt dat kinderen die niet gelukkig zijn op school onze oprechte aandacht verdienen. Ongeacht de oorzaak, die per leerling verschilt, is de eerste stap om met elkaar te kijken wat er aan de hand is én of het binnen de huidige schoolvorm op te lossen is.
ZON kijkt naar mogelijkheden en niet naar beperkingen.
Voor wie:
Voor jongeren van 12 tot 23 jaar die minimaal 16 uur per maand verzuimen en waarbij eerdere gesprekken niet hebben geleid tot terugkeer naar school.
Waarom:
Iedere jongere verdient het om binnen zijn/haar mogelijkheden het beste uit zichzelf te halen. Ieder jongere verdient het ook dat er naar hem/haar geluisterd wordt, vaak kunnen zij met wat hulp prima aangeven wat zij nodig hebben. Het is aan volwassenen om te luisteren en mee te denken.
Wie kunnen ons inschakelen:
De jongere zelf
Ouders
School
Voor meer informatie:
info@zorgondernemendnetwerk.nl of 06-248 22 962
Hoe werkt het:
Wij maken kennis en luisteren vooral.
Wij werken samen met betrokkenen aan een veilige, ontspannen sfeer waarbinnen we met elkaar in vertrouwen werken aan een werkbaar perspectief.
Wij vinden de “schuldvraag” niet belangrijk, wij streven ernaar dat iedereen de verantwoordelijkheid neemt die hij/zij kan dragen.
De begeleiding is vrijwillig maar zeker niet vrijblijvend.
Wat vraagt het van deelnemers:
Jullie gaan een proces aan en kiezen daar samen voor; ook als het soms moeilijk is.
Actieve inbreng en de wil om afspraken na te komen van zowel jongere als omgeving.
Een open en oprechte houding naar jezelf en de ander.
Wat garandeert ZON:
- Objectieve betrokkenheid bij alle betrokkenen.
- Zorgvuldige belangenafweging voor alle betrokkenen.
- Een positieve verandering binnen drie maanden.
- Een duidelijk plan van aanpak waar betrokkenen zelfstandig mee verder kunnen.