
Een zorgaanbieder vertelde ons het volgende: “Wij doen ons werk zo goed, daarom hebben wij een wachtlijst”. Wij waren verbaasd dat te horen omdat we dat niet eerder zo bekeken hadden. Want zou het echt zo werken? Klopt het dat een aanbieder per definitie goed werk levert als hij een wachtlijst heeft? Of zou het zo kunnen zijn dat snelle hulp na aanmelding een teken is van goed werk leveren? En hoe is het eigenlijk met de hulpvrager; is die gebaat bij wachtlijsten?
Binnen 48 uur contact
Bij ZON (Zorg Ondernemend Netwerk) zijn we er bijvoorbeeld trots op dat wij binnen 48 uur contact leggen als we een aanmelding krijgen. Het werk wordt op zo’n manier georganiseerd dat de leden bewust ruimte houden voor mensen die onze hulp goed kunnen gebruiken. Onze werklast is zo ingericht dat wij elke cliënt de aandacht geven die hij/zij verdient.
Wij doen wat nodig is voor onze cliënten. Wij overleggen met cliënten wanneer zij onze ondersteuning het hardst nodig hebben, dat betekent dat wij ons soms buiten kantooruren ook inzetten voor clienten. Die ondersteuning varieert van de mogelijkheid tot appen of bellen tot in hele uitzonderlijke gevallen een keer in de weekends langsgaan.
Als bij ZON de grens bereikt wordt
Natuurlijk zitten er grenzen aan wat wij doen, maar in overleg is vaak veel mogelijk. Van cliënten horen wij dat met name onze inzet op momenten buiten kantoortijden, zeer gewaardeerd wordt. Het idee dat het een mogelijkheid is, is voor veel cliënten al een geruststelling op zich.
Onze leden maken bewust ruimte in hun schema om hun volle aandacht te kunnen geven aan de cliënten die zij begeleiden. Daarnaast zorgen zij op die manier ook goed voor zichzelf door hun eigen energie zo te verdelen dat zij niet van de één naar de ander hoeven rennen elke dag.
In de praktijk komt dat er op neer dat wij nieuwe cliënten snel kunnen plaatsen bij één van onze leden.
Snellere resultaten
Uiteindelijk levert dat resultaten binnen een korter tijdsbestek. Soms lopen wij net wat harder zodat een probleem niet wekenlang voortduurt. We gaan vaker langs bij cliënten als dat nodig is, zodat stappen om tot een oplossing te komen, sneller gerealiseerd worden. Zelfs als problemen ingewikkelder zijn of wanneer er meerdere partijen bij betrokken zijn, levert het sowieso bij de cliënt een prettig gevoel op, omdat zij zich gesteund voelen door onze begeleiders.
Samenwerking
Wij werken ook onderling nauw samen. We delen ervaringen, leren van elkaar en van onze cliënten door een bewuste, door elk lid gedragen, visie dat met name openheid en nieuwsgierigheid zorgen voor rust, overzicht en resultaten.
ZON realiseert zich dat het vaak lang duurt voor mensen erkennen dat zij hulp nodig hebben. Als die drempel eenmaal genomen is, kost het ook de nodige tijd om de hulp te organiseren. Dan is het prettig om te weten dat ZON snel kan starten met de begeleiding.
Terug naar de wachtlijsten
Nog even terugkomend op die wachtlijsten. Nee, die zijn er niet bij ZON. En als die dreigen te ontstaan dan zoeken we oplossingen zodat de cliënt de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft.
Daar gaat het, volgens ons, toch uiteindelijk om.
Die client is niet gebaat bij een wachtlijst, die zoekt hulp en liefst zo snel mogelijk. De wachtlijsten zijn eigenlijk alleen fijn voor hulpverlenende organisaties, zodat zij hun bestaanszekerheid kunnen rechtvaardigen en bestendigen.
Ben je ZZP’er en wil je ook zo werken, klik hier.
Of nodig ons een keer uit op de koffie: info@zorgondernemendnetwerk.nl .
Wij zijn nieuwsgierig naar jou!
Heb je problemen waar je zelf niet meer uitkomt en zou je daar hulp bij willen, kijk hier dan eens wat er mogelijk is, klik hier
Of neem contact op met ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek: info@zorgondernemendnetwerk.nl .
Wij helpen je graag verder!